Roda - VVV
Om een lang verhaal kort te maken…….. dat was hem waarschijnlijk geworden na een 4-1 nederlaag. Maar dit keer is er zoveel meer te vertellen.
In aanloop naar deze wedstrijd worden de gemoederen al een beetje gekieteld, want enkele kanslozen uit Kerkrade menen op een vrijdagavond de moeite te moeten nemen om naar De Koel te komen en daar wat rond te rennen.
Donderdag (8 dagen voor de wedstrijd), zit de verkoop voor de bussen in elk geval op 5 bussen. Ruim binnen onze maximale capaciteit van wat wij denken organisatorisch aan te kunnen als supportersvereniging (10). En dan gaat het los. Vanuit Kerkrade komt het bericht dat de auto-combi omgezet wordt naar een verplichte bus-combi. Daar zijn al ongeveer 160 kaarten voor verkocht, die zullen ook wel zomaar bij de bussen kunnen komen. Ondertussen loopt de verkoop gestaag door en zitten we op zaterdagmiddag laat op 6 bussen. Ter compensatie voor het ongemak en om zoveel mogelijk supporters mee te krijgen, wordt er rond diezelfde tijd ongeveer gecommuniceerd dat de kaartjes voor de uitwedstrijd gratis zijn, en dat er dus alleen een bus-ticket (die toch al zeer goedkoop zijn), gekocht hoeft te worden. Daarna explodeert de kaartverkoop. In overleg met VVV gaan we door met verkopen van kaartjes boven de 10 bussen. VVV zal ondersteuning geven in de extra bussen boven 10. Vanaf dat moment gaat het los met de kaartverkoop, en besluiten we om bij bus 13 er een eind aan te maken qua verkoop. Daarna gaan we randzaken organiseren. Busleiding, vertrektijden, catering, ledenadministratie……… enz……. zelfs tot laat in de middag op de wedstrijddag zijn we nog met van alles bezig. Rond half 6 komen de eerste bussen. Op zich al een logistieke uitdaging om alle bussen op de juiste plek te krijgen. Waarom staat bus 10 in kluster 2 bijvoorbeeld? Dit is gedaan om aantal supporters over de 3 klusters gelijkmatig te verdelen. 3+dubbeldekker, 3+dubbeldekker, 5 bussen. We merken daar dat we onze eerste foutjes gemaakt hebben. Door een foutje in de communicatie hebben de bussen boven 10 geen drank in de bus. En met de reistijd naar Kerkrade is geen touristische route ingecalculeerd om boven geheel rond te rijden via de snelweg in Venlo, en tot slot had de hoeveelheid drank had wat beter gekund. Van al deze zaken is voor ons wat te leren, maar iedereen heeft hier zijn uiterste best voor gedaan. Voor diegenen die hier last van gehad hebben; onze excuses. Het bleek, in dat opzicht, een iets grote uitdaging voor ons dan gedacht, desondanks zijn we er trots op wat we hier in korte tijd bereikt en georganiseerd hebben in samenwerking met VVV.
Aangekomen bij het uitvak, het volgende probleem. Klusters zijn bedacht om de toestroom te spreiden. Echter bij Roda heeft men zich bedacht dat één poortje om alle supporters naar binnen te sluizen voldoende is. Het tweede kluster arriveert, en het eerste is nog niet geheel binnen. Boze supporters maken het probleem kenbaar en de VC van VVV zorgt dat er vanuit Venlo dubbele capaciteit komt om te fouilleren (top). Het gaat nu behoorlijk sneller, maar het is nog knijpen om iedereen tijdig binnen te krijgen. Wij staan nog op de parkeerplaats en sluiten als laatste aan om naar binnen te gaan. Doelpunt van Braken gemist, maar volgens mij (?) is het net gelukt om de supporters in elk geval tijdig binnen te krijgen. Wij wagen nog een poging om bij de nabij gelegen AH drank te scoren, echter dat wordt (begrijpelijkerwijs) niet goedgekeurd.
Dan ook maar naar binnen en voetbal kijken. Kunnen we nu genieten? Ja op dat moment wel. Ondanks het gemiste doelpunt van Braken is ons eerste doel bereikt. Iedereen is er, het uitvak is heerlijk gevuld. De sfeer is prima op het moment dat ik de tribunes opga. Roda scoort de gelijkmaker, en de wedstrijd loopt niet echt voorspoedig voor de Venlonaren. Het lijkt wel of we met een man minder spelen. De tegenstander heeft telkens één of twee mannetjes over en combineert er met enige regelmaat lustig op los. Maar ook veel lange ballen van achteruit over de verdediging gespeeld is een wapen waar VVV veel moeite mee heeft vandaag. Het is knokken en overleven tot de wedstrijd vast komt te zitten. Kansen zijn er vanaf dat moment al een tijdje niet meer, en met 1-1 gaan we rusten. Na rust houden beide ploegen elkaar in een ijzeren greep. Er gebeurd niet echt veel, tot een hoekschop van Roda. Een schitterende treffer van Vente uit een hoekschop breekt de wedstrijd, die in een impasse zat, open. En niet ten voordele van de geel-zwarten uit Venlo. (een doelpunt trouwens wat ik nog terug moet zien, maar had ik het goed gezien… weer niemand bij de paal bij een corner tegen?). Daarna is het snel gedaan. Roda scoort nog snel twee keer en het is over en sluiten.
Inmiddels is er van alles gaande. Ik kan niet goed zien wat er allemaal gebeurd, maar het lijkt op projectielen vanuit het thuisvak naar uitvak, en een fakkel van uitvak naar thuisvak. De spanning loopt op. De steun vanuit het uitvak blijft echter aanwezig. Daarop terugkomend. Die overwinning was voor Venlo. Het thuisvak was vaak onhoorbaar, en eigenlijk pas aanwezig na de 3-1. Ook dat kakte snel weer in, waardoor ook tijdens een achterstand de Venlonaren nog steeds goed hoorbaar achter hun club bleven staan. Einde wedstrijd en afdruipen maar. Wederom wachten wij tot het laatst (we kunnen ook niet eerder weg gezien onze positie op de tribune). Inmiddels krijgen we mee dat er buiten het stadion van alles gaande is, maar ook op de parkeerplaats van de bussen is het rumoerig.
Als wij daar aankomen liggen de hekken al om. Die dingen vallen volgens mij al om als het hard waait, dus ook daar mag je je bedenkingen bij hebben. Het gerucht bereikt me dat de bedoeling is om de bussen via de achterzijde te laten vertrekken, maar wat blijkt…. De sleutel kan niet gevonden worden. Na lange tijd van onrust, en daarna lang in de bussen wachten, mogen we vertrekken via de voorzijde. Het lijkt veilig. Niets is minder waar… de eerste bussen worden bij een rotonde bestormd door wat idioten met bakstenen. Ruiten sneuvelen, en het enige positieve wat daarover gezegd kan worden is dat er geen gewonden gevallen zijn, en dat de buschauffeurs hier heel goed mee omgegaan zijn. De terugreis heeft een vervelende nasmaak, en zorgt ervoor dat de trots die we hadden om deze logisitieke uitdaging voor elkaar te krijgen, overstemd wordt door een teleurstellend gevoel, en vooral de vraag of iedereen oké is.
We komen aan in Venlo, en iedereen gaat teleurgesteld en met een vervelend gevoel naar huis.
De tweestrijd blijft bij me leven. Trots op hoe we dit (samen met VVV-Venlo) gedaan hebben (ook met de kleine foutjes die we gemaakt hebben), maar vervelend voor de nasleep en de materiële schade aan de bussen. Meer kunnen we er op dit moment helaas niet van maken, al denk ik dat dit nog wel een vervelende nasleep gaat krijgen.
Het verhaal van deze week is tweeledig, een combinatie van hoe e.e.a. verlopen is zoals normaal, maar ook een inzicht in hoe de voorbereiding verlopen is, om jullie zo te informeren hoe dit gegaan is en wij er in elk geval alles aan gedaan hebben om zoveel mogelijk mensen naar een VOETBAL-wedstrijd te krijgen.
Ik zeg nog even niet tot een volgende keer, even laten bezinken en evalueren hoe we hier verder mee moeten.